דירה בליסינג

פתרון נוסף שנועד להילחם במצוקת הדיור, דירה בליסינג. הרעיון - המדינה תמכור קרקעות בזול, הבנייה תהיה מתועשת, מהירה וזולה. אחרי 18 שנים של שכירות, צעירים יוכלו לקבל את הדירה לבעלותם.

התכנית של דירה בליסינג עלתה כבר לפני כשנתיים, מאז נשארה תקועה בשל מחלוקות בין האוצר לרשות המיסים. אתמול (ג') בכנס של לשכת רואי החשבון אמר סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן כי "היוזמה של דירה בליסינג, בה יוכלו צעירים ששילמו במשך 18 שנים שכר דירה מפוקח, לקבל בתנאים מסוימים את הדירה לבעלותם, נבחנת מחדש".

 

 סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן :"שכירות רוכשת זה פתרון מצוין לצעירים שמשלמים במשך שנים שכר דירה ובסופו של דבר יוכלו לקל אותה לבעלותם".  צילום:מתוך אתר הכנסת.

 

 

המודל של דירה בליסינג נבחן בשיתוף משרד האוצר ביחד עם החברה הממשלתית "דירה להשכיר". הרעיון הוא שהמדינה תמכור קרקעות בהנחה גדולה לחברות זרות הבונות בבנייה מודרנית - מתועשת, מהירה וזולה. השוכרים יעמידו הון התחלתי נמוך ולאחר 18 שנה שהם ישכירו את הנכס בתוספת פרמיה קטנה הוא יוכל לעבור לבעלותם.

 

במתווה הראשוני, התכנון היה שהמדינה תמכור לחברות זרות קרקעות במחיר מוזל, כך שעלות דירה במודל זה לא תעלה על 750 אלף ₪, הצעירים היו אמורים לשלם כ – 10% מערך הדירה בזמן הכניסה.

 

במתווה החדש המתגבש של שכירות רוכשת, התכנון שההנחה לא תוגבל רק לחברות זרות, המקדמה שישלמו הצעירים בכניסתם לדירה תהיה ע"ס 5% מערך הדירה ובנוסף תהיה לשוכרים אפשרות להעביר את השכירות לצד ג' במהלך 18 השנים עד לרכישת הדירה על ידם.

 

"ההצעה האחרונה שהוצגה לשר האוצר היתה שהשוכרים יצטרכו להעמיד הון התחלתי של כ – 80 אלף ₪, השר חושב שהסכום הזה גבוה מידי, לכן נבדקת עכשיו אפשרות להוזיל את המספרים" אומר כהן.

 

הדירות בבנייה מתועשת נבנות בחלקים במפעל, מיסודות פלדה ואז מורכבים באתר הבנייה, נשמע מפחיד אבל בנייה בשיטה המתועשת מקובלת מאוד בעולם והיא עומדת בכל תקני הבנייה המחמירים.

בדרך זו חוסכים המון זמן בתהליך הבנייה, חוסכים כח אדם ובכך העלויות יורדות באופן משמעותי.

 

 בנייה מתועשת חוסכת כוח אדם וזמני הבנייה מתקצרים  באופן משמעותי, מה שמוזיל מאוד את מחיר הדירות. 

 

מדובר על דירות בנות 4 חדרים בשטח של כ – 120 מ"ר שאמורות להגיע מאובזרות לחלוטין, כך שזוג צעיר שנכנס לדירה יוכל להמשיך להתגורר בה גם לאחר הקמת משפחה, הדירות יהיו מספיק גדולות ומרווחות שיוכלו להתאים למשפחות.

 

המודל מתבסס על פרויקטים מוצלחים שנבנו בחו"ל, חברות בנייה המתמחות בשיטת הבנייה המתועשת מארה"ב, סין, ואירופה הביעו התעניינות בשוק הנדל"ן הישראלי ומעוניינות להיכנס לפרויקטים כאלו בישראל.  

 

ח"כ כהן הבטיח לקדם את היוזמה הזו עד שתאושר ע"י השר ויוכלו לצאת עם הבשורה לציבור. "זה מצוין לצעירים שמשלמים במשך שנים דמי שכירות ובסופו של דבר יוכלו לקבל לבעלותם את הדירה ששכרו". כמו כן הודיע סגן השר כי חברת דירה להשכיר בודקת מודלים שונים ברמת פיילוט ואם הם יאושרו יצאו בקמפיין שכולם ידעו.

 

עד כה לא הצליחו להגיע להסכמות על המתווה שהוצע על ידי האוצר ודירה להשכיר ובין רשות המיסים. אך נראה כי סימנים ראשונים של הסכמות מתחילים להראות, לא בטוח שזה יקרה בקרוב אבל הצדדים מבקשים לקדם חקיקה בהתאם לתוכנית והחלטת השר.

 

יש כמה שיטות לבנייה מתועשת, אחת מהן מוצגת בסרטון שלפניכם: